Recenze: Bumerang od Davida Steela je „real“

David Steel bumerangDavid Steel chystá druhou desku a tak není na škodu připomenout si tu první – Bumerang. O Davidovi jsem prvně slyšel ještě jako o hypemanovi Jaye Diesela na křtu Dieselovy desky ve Skořenicích (kde jsem se mimochodem v první půli patřičně nudil). Tento styl mi nikdy moc neseděl a dodnes nesedí. Hustý hadry a hraní si na „bůhvíco“. Po shlédnutí klipu Jeden Team jsem nad tohle partou zlomil finálně hůl. Půjčený káry a hraní si na boháče, ach jo. Trochu jsem se ale netrefil.

Abych to uvedl na pravou míru. Rozdíl vůči spoustě ostatních rapperů je u Davida Steela v tom, že David rapuje „pravdu“, protože „káry a prachy má“. To z něj samozřejmě nedělá dobrého rappera, ani nedělá ze špatných textů dobré, ale stojí to za hlubší poslech. Po smetení předsudku, že se jedná jen o dalšího interpreta s plnou hubou a prázdnou kapsou jsem našel i další rozdíl. V textech některých interpretů často zní ve smyslu „Já mám prachy, ty nemáš nic …“, ale na albu Bumerang jsou texty laděny do smyslu „Já mám prachy, ty můžeš mít taky.“ To dává albu poměrně nový rozměr a definitivně shazuje předsudky ohledně pózerství (ačkoli trochu ho tam podle mě je).

Na albu najdete celkem 14 tracků a intro , což dá dohromady téměř hodinu muziky. Potěší i to, že album je zdarma ke stažení, či ke koupi za cenu poštovného. Ale teď už k samotnému obsahu. Prvním trackem (intro nepočítám) je Kryju si záda, který je o úspěchu, závisti a „pravdě“. Textově i hudebně na velmi dobré úrovni. Podobně je na tom Můžeš být, kým chceš s H16. Text se snaží inspirovat a každý může být kým chce, když se nevzdá. Opět perfektní počin.

„Negativní energii šíříš do všech stran, vrací se ti z druhý strany přesně jako bumerang. Podívej se do zrcadla, do očí si přestaň lhát, cizí úspěch přestaň jako svou prohru brát, přej a budeš vidět že i tobě začne osud přát, že najdeš v sobě klid a zastavíš svůj pád …“ (David Steel – Bumerang).

Třetí track je již zmíněný Jeden Team, který se mi po smetení předsudků docela líbí a má velmi slušný beat. Popravdě ani klip mi už nepřijde tak strašný. Na Ráže Magnum Steel (ty názvy) byl natočen i klip v mafiánském stylu a track se týká samotného Steela a jeho života, nejspíše trochu přehnaně. Máš problém?  již z názvu říká o čem je. Hodně zajímavý text, který nutí k zamyšlení, zvlášť u těch našich českých charakterů.

„Máš problém? Je jenom v tvojí hlavě … Mluví z tebe slepá závist tak si konečně přiznej fakt, že chyby druhejch nemáš rád, svoje se snažíš omlouvat … Celej problém leží totiž jenom ve tvý nechopnosti, lenosti a pohodlnosti makat na svý budoucnosti … (David Steel – Máš problém?)“

Pikové bratrství nezní až na refrén špatně. Tom Malár a jeho zpěv mi prostě vůbec nesedí. Business je jak už název napovídá o obchodu, samozřejmě o Steelově. „Pamatuju doby kdy jsem vařil z čistý vody, neměl nic krom starý Škody“. Výborná záležitost, pro mě jedna z nejlepších. Následuje Bumerang s Ideou, což je pro mě vrchol alba. Hlas Steela a Idei mi prostě k sobě neskutečně sedí. Svým beatem to skvěle doplňuje DTonate, jehož tvorba mě zaujala snad vždy.

Abych recenzi zbytečně neprodlužoval, tak za zmínku určitě stojí minimálně tracky Princezna, ten je o ženách co jdou jen po penězích (trochu jak Rytmusovo Zlatokopky). Stejně jako hlas Idei mi ke Steelovy jde Headdy v tracku Dalo mi sílu. Originál na Headyho albu Ante Portas mě nezaujal, ale remix s beatem od Mad Skilla nemá chybu. Konec alba je klidnější a hostuje na něm Ego. Trochu osobní výpověď o tom že Steel se nesrovná se svým svědomím. Zajímavé a dobré. Jedinou negativní věcí na celém albu tak pro mě zůstává již zmíněný zpěv Toma Malára.

Určitě víte, že u hip hopu se zaměřuju především na texty. Bumerang mě tím pádem velmi překvapil. Povrchně vyznívá jako další album o tom jak má někdo peníze, ale to není tak úplně pravda. Bumerang je o Davidu Steelovi a celé to na mě působí velmi „real“, což mi zas tak často nestává. Na rovinu přiznávám, že pokud by David neměl peníze, album by mě nezaujalo. Většina textů by totiž byla jen plácáním prázdné slámy – těžko lze totiž věřit tracku o úspěchu od neúspěšného člověka. Takto je ale vidět, že David ví své a má zkušenosti, kterých je plné album. Věřte mi, tohle album vám něco dá.