Recenze: Eminem Relapse

EminemRecenzi Eminemova nového alba jsem odkládal až do doby, kdy mi konečně z Ameriky dorazí originál. Ten mě vyšel na cenu lehce přes tři sta korun, což je, po připočtení poštovného z usa, víc než slušná cena. Ano, i u nás je k mání toho CD za cenu kolem tříset, ale bohužel se jedná o regionální verzi (speciálně vydaná verze, kde se ušetří, na čem se dá, tj. především na bookletu a vzhledem k tomu, že bookletu si na albech cením asi nejvíc …). I „plná“ verze je u nás k mání (v kamenném obchodu jsem nenašel) takže po připočtení poštovného při objednání i internetu vychází cena na luxusních pětset korun, což máme dvě stovky navíc. Nemám rád ty naše „světový ceny.“

Album bylo poctivě zabaleno v průhledné folii malou, ale pěknou nálepkou. Potisk CD je ve styl „drugs and pils“ a booklet obsahuje všechny texty z nového alba. Provedení celkem dobré, jsem spokojen. CD putuje na první pozici do stojanu, aby bylo pěkně vidět (kde ho na podzim nahradí Relapse 2). Nálepku jsem se snažil zprvu odlepit (je fakt pěkná), nakonec jsem ji ale jen vystřihl z fólie a strčil před booklet. Zbytek fólie jsem vyhodil :-).

Když jsem si Relapse pustil poprvé, měl jsem z něj značně rozporuplné pocity. Všechny tracky mi jaksi splývaly a zdály se mi všechny téměř stejné. Eminem vydal nový album a to mě nechalo chladným. Sakra, to se mu to tak nepovedlo? Albu jsem zkusil dát druhou šanci a opět trochu do Eminemovi muziky proniknout. A vyplatilo se, do alba jsem pronikl a začal ho vnímat tak, jak se mi to na poprvé nepovedlo. Po pár dalších posleších jsem se už nemohl ubránit pocitu, že tohle je prostě kvalitní hudba.

Album obsahuje celkem 20 tracků, z toho nějaké ty skity (těch je míň než obvykle). Samotné album začíná (skity nepočítaje) známým trackem 3.A.M. Ten mě popravdě příliš neoslovil, Eminemův hlas se mi zdá až nebezpečně vysoko a to prostě není pro mě. My mom a Insane už se mi líbily více a se zvyšujícím se číslem u tracku album nabírá na síle. Přes beatově zajímavé Bagpipes from Bagdad a proflaknuté We Made You se album dostává až k vrcholu, na 12. track Stay wide awake, s naprosto fantastickým refrénem.

„A world so cold, A world where only some will go, But not return when will they learn, Where do they go god only knows, Stay Wide Awake“ (Eminem – Stay Wide Awake)

Vrchol se přes tracky Must be the Ganja a Déja vu drží až po číslo 17, kde přichází asi nejlepší track z celého alba, Beautiful. Především textově naprostá dokonalost. Pak už v albu přichází jen známá záležitost Crack a bottle a vše zakončuje skvěle podaný track Underground. Když si teď procházím čerstvě napsané řádky, zjišťuju, že Relapse mě už prostě chladným nenechává.

Co se týče textové stránky alba, tak to zatím nemohu stoprocentně hodnotit. Všehovšudy jsem si podrobně prošel texty jen dvou tracků (Beautiful a Déja vu) a ty byly rozhodně vynikající. Ostatní jsou na tom podobně, ale neprocházel jsem vše dopodrobna, takže slabší místo být může (pro mě celý track 3.A.M. …). Jinak se texty často týkají drog a podobně („My mom loved valium and lots of drugs“). Má to co dočinění s tím co Em celý ty roky dělal (deprese, prášky, „lot of masturbation“ atd.).

„Don’t let them say you ain’t beautiful , they can all get fucked just stay true to you , don’t let them say you ain’t beautiful, they can all get fucked just stay true to you“ (Eminem – Beautiful)

Pokud bych měl album celkově zhodnotit, dostává ode mě krásných 90%. Prostě totální spokojenost, myslím, že o tom hovoří i má statistika na last.fm. Eminem je zpět a to v plné síle a Relapse je pecka, která by vašim uším rozhodně neměla uniknout.