Recenze: Kostky jsou vrženy od Dezrechts

Dezrecht Kosty jsou vrženyAlea iacta est neboli kostky jsou vrženy, řekl Caesar před překročením řeky Rubikon, čímž začala válka, která znamenala konec republiky. A řekli si taky jednou Dezrechts a po šesti letech se do našich uší dostává druhá studiovka nesoucí název Kostky jsou vrženy. K Dezrechtům mě vedla poměrně dlouhá cesta. Asi jako mnoho z vás jsem ujížděl na 4ampérovým knedlíku, tehdy ještě od Dizzastar. Jelínek stvořil jeden z nejlepších tracků, co jsem dodnes slyšel … a že jsem toho už slyšel. Po pár letech se ke mně dostala první deska od Dezrechtů a ta mě jednoduše nezaujala. Tracky mi splývaly a nebavilo mě to. To se mi ale stává u nových věcí poměrně často a chyba byla, že Dezrechtům jsem dal druhou šanci až po 6 letech.

Když jsem se dočetl, že Dezrechti vydávají druhé album, paradoxně jsem se těšil, že to bude prostě pecka. Paradox je to v tom, že Dezrechty jsem ani moc neposlouchal a ještě před deskou vydané EP dopadlo z mého pohledu stejně jako Locus Perenis. Asi dám moc na první dojem z alba a to je občas chyba. Často potřebuju alespoň jeden track, který mě zaujme na první poslech a udrží mě u alba dost dlouho dobu, abych do něj pronikl. Ale teď už k samotnému albu.

Album dohromady obsahuje 16 tracků, žádný zbytečný intra a outra, jen čistý tracky. Až na DJ Fatte se na albu neobjeví žádný host (samozřejmě spolupracovalo mnoho lidí). V tracích se tak objeví pouze Pablo Diablo aka Jelínek, Only T.N.T Ó a Many aka Tasuhunquo sappa. Album otvírá stejnojmenný track Kostky jsou vrženy, který jasně určuje směr alba.

„Po šesti letech, Dezrechts jsou zpátky ve hře, že dlouho nic nebylo, nikdo se s váma nepře, a přece stalo se, hlásíme se o svůj scény díl, jižní strana Lišov s náma dlouhý ulice týl, roky dřiny,melodie beaty, slova rýmy,pořád mezi svými  …“  (Dezrechts, Kostky jsou vrženy)

Dalším v pořadí je Fáze 08, kde už Jelínek projevuje svou neskutečnou fantazii při psaní textů. Dezrechti jedou dál trackem, stejně jako na EP, Bez ohledu (na čas a dobu), ke kterému byl natočen i klip. Hluboko na vrcholu! Díl scény nás pohodově přenese až na beatově vytříbenému tracku Iluze všednosti s povedeným refrénem. Co dodat, po prvních tracích budete jednoduše nadšeni. Album pokračuje dál stejně výborným tempem, pro zkrácení článku se ale zastavím jen u nejzajímavějších tracků.

„Víte co pojďme polejem, našim dětem zem asfaltem, dvacet procent jedu víc nebude, co zbejvá říct? Každá díra se zvětšuje, jako řev továren co buduje, atomovej sen, podělat zbejvá už málo, hej rozumu kde jsi  … ?“ (Dezrechts, Zoom phramakoon)

Určitě se pozastavíte nad skladbou Hranice myšlenek, která se týká … možná bude lepší, když si skladbu poslechnete sami. Dezrechtům jako inspirace pravděpodobně posloužily Soukromě pasti – Tatínkova holčička. Každopádně track textově i projevem špička. Stejně tak track v pořadí desátý, Příběh F.P. (Františka Procházky) Inspirováno největší loupeží peněz v hotovosti u nás. A podáno? Opět perfektně a s nadhledem. „Procházka se vyšvih za pouhou důvěru …“

Manyfest podle mě ukazuje, že lídrem kapely je sice Jelínek (Pablo Diablo, jak chcete) ale Many v žádným případě nezaostává. Čtrnátka T.R.B.E. se nese v rytmu pohody a 15. track, Pytel 007 vás přinejmenším překvapí. Pro mě vtipný osvěžení končícího alba. Album, alespoň pro mě, vrcholí až na závěr trackem B.O.R. (Banda organizovanýho rýmu) pro který dělal beat DJ Fatte. Beat se vskutku povedl a Dezrechtům prostě sedl. Pro mě vrchol a na vrcholu je potřeba skončit.

„Nikdo se mě na to nikdy neptal, jsme na místě tak nechtěj abych přestal, hoď s sebou, sebou hoď a pojď sem, ještě furt vim kdo jsi ty kdo já jsem, hej pane, tak znovu, od rána na přelomu, od spoda dodám do horní části tabák …“ (Dezrechts, B.O.R.)

Ačkoli jsem vyzdvihl víceméně jen výkony MC Jelínka, nedá se říct, že by Many nebo Only T.N.T O nějak zaostávaly. Právě naopak. Dezrechtům to totiž podle mě šlape líp, než komukoli jinýmu na naší scéně. Když to na závěr shrnu, v podstatě ani při hlubším zamyšlení mě nenapadá, co vytknout. Texty jsou na špičkový úrovni ať je za majkem kdokoli z Dezrechtů. Album ve mě zanechává jen jednu otázku „Kde sakra bere Jelínek inspiraci pro takový texty?“

Dezrechti ode mě dostávají za svoje nekompromisní album 9 bodů z 10 možných.

Kdo neslyšel, nepochopí.

One thought on “Recenze: Kostky jsou vrženy od Dezrechts