Recenze: S-Kore – Zapomeň na všechno

S-Kore zapomeň na všechnoS-Kore je pro mě poměrně nový interpret, který si ale rozhodně recenzi zaslouží. Nedávno vyšlo zatím jeho poslední album Zapomeň na všechno. Má osm tracků a jak je u S-Koreho zvykem, je ke stažení zdarma. Stopáž 40 minut je u tohoto počtu tracků poměrně slušná – v průměru má každý pět minut. S-Kore uvádí, že všechna hudba je autorská tvorba a nepoužívá samply. To je poměrně znát, protože se v tracích hodně objevují kytary a další hudební nástroje a těžko soudit, kam takovou hudbu vlastně zařadit. Co mi z počátku vadilo je S-Koreho hlas. Zní velmi urputně a působí na mě tak, že do mikrofonu silně prská. Na druhou stranu, potom co jsem si zvykl, beru tu urputnost spíše jako plus a působí to na mě skutečně a pravdivě.

Album začíná skladbou Poslední koncert. Ta se zaměřuje na hudbu samotnou, S-Koreho progres a taky samozvané kritiky, kterých je asi ve S-Koreho případě dost. Zapomeň na všechno je o drogách a S-Korem. „Krásný tablety, hnusný dojezdy, nemáš přátelé, nemáš už vůbec nic …“ . Paní doktorko je vyloženě politická věc. S-Kore jde se svými názory proti většině mladých a „chytrých“ voličů. Hned v prvních slovech se velmi dobře pustí do dvou rádoby herců, kteří točí reklamní klipy. Do dvou dementních kryplů, co nadávají na starý lidi. Takle to přesně cejtím i já. Nezapomene ani na puberťáky, který jdou z módy volit. Pro mě trefa do černého pro letošní, ze strany většiny studentů, opravdu povrchní volby.

„Musíme zůstat silní, jinak se rozpadneme, musíme držet spolu, jednotná celá země. Když se teď otočíš, zůstanou stopy krve, je to i tvoje srdce, který teď potřebujem. Budete potřeba, ještě víc než kdy předtim, spolu stavíme svět, pro naše budoucí děti .“  (S-Kore – Paní doktorko …)

Šípková Růženka je jedno z těch drsnějších skladeb, ale pro mě má určitý osobní význam. Libí se mi klidný začátek a následný „rozjezd“. Skvělý je i refrén. Příběh, co se v tracku odehrává, radši nezmiňuju. Byl jsem stejnej je opět o hudbě, tentokrát o samplování, které S-kore opravdu nemá rád. Je pravda, že už několikrát jsem se v českých interpretech zklamal. Vydávají beat za svůj a přitom je autorem úplně někdo jiný. Není jim hanba? Takže se s názorem docela ztotožňuji.

Šestým trackem v pořadí je Rezignace, která vyniká zejména kvalitním hudebním podkladem a opět refrénem. Předposlední je Charlotte Buff. Pro mě nekompromisně nejlepší záležitost z celého alba. Cítím z toho mírnou melancholii typickou pro konce alb. Text je opět drsnější záležitost o lásce, smrti, ženách. Opět musím zdůraznit – ten refrén! Posledním trackem je Další den v ráji. Silná začátek a klidná poslední minuta a půl. O lidech, kteří nevědí kam dál.

„Krásná, nemůžeš spát, tam někde je zlo a čeká. Krásná, lásko máš strach, zůstáváš sama, já zůstávám sám.“

„Někdy se ptám, jak je možným, že to není fér. Když člověk jde ven, jde v patnácti do rakve, kamarádi zdechli v autě, na půdě na provaze, nechali za sebou rodiny co končí na dně. Proč tolik mladých holek utíká k sebevraždě?“  (S-Kore – Charlotte Buff)

Recenze je hodně subjektivní věc a tato je pro mě subjektivnější než obvykle. S-Kore pro mě obdivuhodným způsobem dokáže vyjádřit, co v poslední době cítím a co si myslím (s rezervou). Je to po mě vnitřní, osobní věc. Jsou části textu, které pro mě mají silný význam a pro vás mít třeba nebudou – vyvolají mi určitou vzpomínku, myšlenku nebo osobu, na kterou text „sedí“. Urputnost je tak v tomto případě plus, protože z toho cítím prožitky a působí to na mě skutečně, prožitě – a to jsou věci, kterých si na hudbě hodně vážím.

One thought on “Recenze: S-Kore – Zapomeň na všechno

1. Prosinec 15, 2012 v 11.06

S-Kore.. To je kapitola sama o sobě. Přesně, jak píšeš.