Glosa: Ortel získal druhé místo ve Slavíkovi. No a?

Ortel - MešitaPřed dvěma lety si Mattoni pěkně zavařila, když z ankety Český Slavík bez upozornění vyřadila rappera Řezníka. Letos byl Slavík opět kontroverzní, když pořadatelé nevyřadili skupinu Ortel. Otázka je, zda se tentokrát zachovali správně nebo ne. Zkusil jsem tedy najít důvody pro vyřazení Ortelu z ankety.

Mnoho lidí označuje Tomáše Ortela jako fašistu, nácka, xenofoba, rasistu, extremistu a nálepkuje je ho všemi možnými i nemožnými sprostými slovy. Tomáš Ortel založil neonacistickou skupinu Conflict 88 a byl nějakou dobou jejím frontmanem. Tohle se nikdo nesnaží nijak tutlat. Jenže tohle je historie stará aspoň 10 let (přesně se mi to datovat nepovedlo) a Tomáš Ortel už v Conflictu dávno nepůsobí.

Pokud bychom soudili Ortela za neonacistický Conflict 88, musíme za xenofobního rasistu označit i Dana Landu za kapelu Orlík a písně jako Bílej jezdec nebo Bílá liga. Jenže tohle nikdo nedělá, protože všichni vědí, že je to minulost. Přinejmenším já jsem si nevšiml, že by někdo proti výhře Daniela Landy ve Slavíku někdy protestoval. Pojďme tedy soudit jen samotný Ortel a jeho texty.

Ortel – Mešita

Jednou z písní, která je nejčastěji označovaná, jak by řekl Orwell,  „ideově závadná“ (xenofobní, rasistická) , je Mešita z roku 2013 (tj. dřív než vůbec vnikla všeobecná uprchlická panika). Celý text skladby najdete třeba na diskografie.cz. Pojďme se ale zaměřit na ty části, které bych označil jako sporné. Hudebně se jedná řekněme o amatérskou tvorbu, ale to v tomto pohledu vážně není důležité.

Pro Aláhovo slávu, uříznou ti hlavu
Mají jen o to snahu, zastavme šílenství!

Ortel tu nijak nezmiňuje všechny muslimy, o tom nepadla řeč. Pokud se nad tím zamyslíte, klidně (a za mě správně) si můžete vyložit text jako zmínku o extremistických fundamentalistických skupinách, které při ořezávání hlav zvolávají „Allahu Akbar“ (Aláh je velký). Takže „pro Aláhovu slávu, uříznou vám hlavu“ je vlastně pravda, podívejte se sami na jakékoli video vydané teroristickými skupinami. Zvolání Allahu Akbar tam určitě bude. Ortel tu nikoho nekritizuje, jen otevřeně komentuje situaci, která se ve světě děje. Další spornou částí může být následující tvrzení:

Cítím se podveden, když ti, co vedou zem,
Diskutovat chtěj s arabským vrahem.

Nevím co přesně je na tomhle tvrzení závadného, není to xenofobní, není to rasistické, neříká to, že jsou všichni Arabové a muslimové teroristé, nic takového to neříká. Ortel tady naráží třeba na diskuze EU se Saudskou Arábií, která bezmezně vraždí odpůrce tamního režimu, protestující studenty a podobně. Přesto, že tam dochází k jasnému porušování lidských práv, nikoho to moc nesere, je to totiž daleko. Jen když to někdo řekne nahlas, je tu problém. Poslední část, která by se mohla náhodou někoho dotknout je tohle:

Tam roste černej květ s názvem Mohamed.

K tomu snad stačí dodat jen to, že stejně jako máme svobodu vyznání, tak máme i svobodu slova. Proto nejde tohle považovat jako škodlivé vyjádření, ani urážku náboženství (pokud bychom to měli brát jako urážku náboženství, chci aby zmizeli i urážky Ježíše, kterých je všude dost a nikdo kvůli tomu nebrečí). Navíc, podle legendy si prorok Mohamed vzal svou manželku Aišu už v 6 letech a pohlavní styk s ní měl už jejich v 9 letech (to jsem si nevymyslel, to je i na Wiki ..). Jako evropan tohle chování neschvaluji a považuji za pedofilní a každý kdo se tak chová, si zaslouží označení černej květ. A basta. Jakákoli moderní kultura by měla takové chování jednoznačně odsoudit.

Ortel – Hadr

Druhou spornou písní může být Hadr, kterou si vybrala strana DSSS jako svou hymnu (bez přičinění Ortelu). Krom tohoto faktu není na písni vlastně vůbec nic špatného. Je to jen sociální text o dělnících, nic víc. V různých formách se tohle téma objevuje docela často. Tady ani nejde vybrat spornou část textu, žádná tam totiž není.

Ortel není z mého pohledu vůbec ideově závadný, rasistický a xenofobní, pokud si to myslíte, rád si v komentářích poslechnu PROČ. Jen využívá svobodu slova, kterou tu máme a na kterou bychom měli být právem pyšní. V mnoha zemích ji totiž neznají.

Hudebně to sice není žádný majstštyk, ale to není ani Rytmus. Kapela Ortel mimochodem uspěla ve Slavíkovi už vloni, když získala 4. místo. A nikoho to tehdy nesralo.


2 thoughts on “Glosa: Ortel získal druhé místo ve Slavíkovi. No a?

  1. Valeyard
    Prosinec 20, 2015 v 16.05

    Ok, dovolím si v několika bodech oponovat.
    Autor si vybral několik veršů z „Mešity“, vytrhl je z kontextu celé skladby a ty okomentoval – fajn : udělám to stejné.
    „Proč kostel nestaví v arabských zemích “ – např. v Libanonu je 39% křesťanů, jsem si téměř jistý, že tam nějaké kostely budou ;).

    „Řeknu jen pár vět
    “ ‚Nechci multi-kulti svět!‘ “
    – ok, technicky vzato je to jedna věta, ale tvrdit něco takového je vlastně tím stejným názorem, který propagují islámští extremisté – taky nechtějí multi-kulti svět, chtějí svoji „kulti“ všude. Nehledě na to, že nechtít „multi-kulti“ svět je do nebe volající fašistická hovadina, že se Orwell v hrobu obrací.

    Komentáře o milostném životě proroka bych vynechal, ono to v Bibli kolikrát taky není zrovna hezký.
    Mou pointou je, že Ortel se veze na strachu společnosti a zneužívá ho pro svůj prospěch a zviditelnění.
    Ohání se „zajetím mediálních lží“, přitom vlastně nedělají nic jiného, než že přilévají olej do ohně.

    A když se pustím do názoru o nějakém subjektivním uměleckém dojmu, tak na mě Ortel působí jako druhořadá zábavová kapela, která se jen trefila do nálady ve společnosti. O tom, jaký má Slavík význam jako soutěž, by se dala vést taky sáhodlouhá diskuze, ale obecně – pokud uměleckou tvorbu hodnotí amatéři (tzn. diváci), vždycky to dopadne rozporuplně.

    Jinak docela fajn článek, nechci vyvolávat flamewar, jen zvedám hozenou rukavici.

    1. Prosinec 20, 2015 v 21.15

      Díky za příspěvek. Přestože už odbočujeme trochu od samotné hudby, zkusím reagovat. Skladba Mešita vznikla v r. 2013 tj. ještě minimálně rok předtím, než všeobecný strach ve společnosti nastal. To by musel Ortel věštit z křišťálové koule, aby tento trend odhadl.

      „Proč kostel nestaví v arabských zemích “ – nestaví. To že tam nějaké kostely jsou je dáno spíš minulostí, než současností. Bohužel aktuálně dochází k postupnému snižování stavu křesťanů v těchto zemích a to je právě to, na co Ortel naráží. Zatímco nám vybudování mešity nevadí, v arabských zemích vybudovat kostel není možné. A třeba v Indonésii kostely postupně bourají. Ale tohle už dost odbíháme.

      Na větě “Nechci multi-kulti svět!“ přeci není nic závadného. Je to jen vyjádření názoru, myšlenky že multi-kulty svět selhal (najdi si studie) a Ortel ho nechce. Neříká to nic o tom, že jiné kultury jsou špatné, nebo že by měly zmizet – jen to že by se neměly v takovém množství míchat. Tvé srovnání s Orwellem je zcestné, protože to vyjádření fašistické fakt není. Nevím, proč jsou tyto názory označovány jako fašistické, slovo „špatný“ nebo „jiný“ přece musí stačit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *